Vissza-------------------------------- Tartalomhoz

Diófából készült művek SZ - Z
És ismeretlen művészek kihagyhatatlan alkotásai

Szlávics László: Jang-Jin

Szlávics László: Szent Flórián (1-2)

Tihanyi Viktor: Álomőrző

Tihanyi Viktor: Bagoly

Tóth Péter: Magyar

Törő György: Szarvasbőgés, Szekszárdi szüret

Art Waldie: Absztrakt

Hans-Sepp Walker: Medve

Gayle Weatherson: Tavaszi futam

Chris Wilson: Szieszta

Lawrence Wuest: Lírai forma (a művet a Rómeó és Júlia c. balett inspirálta)

H. D. Yeaw: Absztrakt torzó, Első születés


Második születés

Az ismert mesterek után nézzük meg az ismeretlen művészek alkotásait. Pillantsunk az ismeretlenbe.

Ismeretlen római harcos portréja. 17. századi, francia alkotás. Látjuk, az idő vasfoga már megkapta. De így is oly megkapó!

Ismeretlen orosz művész: Három lányok

Ismeretlen amerikai művész domborműve: Amerikai sas olajággal (Viszi a békét szerte a világba. De jó lesz a népeknek!)

Ismeretlen bolgár művész: Az ég felé

Ismeretlen lengyel fafaragó: Gurál
Nézzük meg köröskörül! Ennek a Kárpátok-beli hegyi legénynek főleg a köpenyének mintázata méltó figyelemre, mert azt a diófa évgyűrűi adják.

Ismeretlen amerikai népművész: Krisztus töviskoszorúval

Ismeretlen művész absztrakt szobrocskája 1955-ből, amikor még az absztrakt volt a divat:

És további ismeretlenek:

Bika

Egyedül

Fa kőben

Farkasok

Hinterkopf

Kacsa

Lyukas forma

A neandervölgyi

Tavaszi, húsvéti diófa-faragványok: tojás, tulipánbimbó

Tulipáncsiga

A diófából készült mesterművek képi bemutatása után a csak írásban rendelkezésemre álló bizonyítékai a diófa művészi kifejező erejének:

Búza Barna szobrászművész. Nehéz esztendőkben, 1954-57-ben készült több keresztútja. Sümegen, a ferences templomban ma is gyönyörűséget szerez és áhítatot kelt az a diófából faragott stáció-domborműsorozata, amely már a nyolcvanas évek alkotása.

A felejthetetlen mű azonban a székesfehérvári püspöki bazilikába komponált 76 cm-es nagyságú, diófából faragott Golgota. Formákba öltöztetett szobrászi nyelven képes folytatni a nagy előzményeket. A kínlódó test újabb fájdalmat visel. Tagbaszakadt poroszló veri jobb lábába a szöget, heves, oly kifejező közömbös mozdulatával. Hóhér és áldozat teremtődik egységes alakzattá, azonos mozgásrendszerrel, duhaj, szinte barokkos mozdulattal. A lendület feszült energiája föllobban a sátánlény robbanó gesztusában, és az Istenember tűrő hatalmában. Szobrászi dráma ez, maradandó üzenet arról, hogy csak aki vesztes, az érheti el a győzelmet a világon: az igazság, a lélek tisztasága. A gonoszság múlandó, de az önfeláldozó erény maga az örökkévalóság.

---------------------------------------------- Fel------------------------------------- Tovább