Vissza-------------------------------- Tartalomhoz

Szecesszió

A 19.-20. század fordulójának stílusa. Kivonulás.

A szecesszió bútorkészítői kivonultak a diófabútorokból. Sokáig azt hittem, nincs is szecessziós diófabútor. Mígnem itthon, ha jól emlékszem, Balatonalmádiban találtam kettőt. Egy kistálaló-szekrényt és egy széket. Tömör diófából.

Aztán egy árverésen bukkant fel egy szecessziós könyvszekrény.

Nem ilyen kicsi, mint a képen látszik. Hatalmas, magasabb egy átlagembernél. Kapacitása akkora, mint egy számítógépé. Könyvtárnyi könyv elfér benne.

Art Deco, Art Nouveau

A múlt század 20-as, 30-as éveinek stílusa, mely egyben utolsó olyan stílus mely az élet minden területén meghatározó. Így nem csak a bútorokra, hanem a mindennapi használati tárgyakra, a divatra, az építészetre rányomta bélyegét. Még ma is nagyon kedvelt stílus.

Először egy teljes Art-Deco garnitúrát mutatok, szekrényekkel, lenyitható ággyal, hozzá tartozó asztallal, fotelokkal, puffokkal. Jobbra pedig egy hozzáillő, lámpás kisasztal. És mind diófából, legalábbis a díszítő furnérja diófa.

Most pedig az egyedi bútorok: Kisasztal, egy guéridon és két dohányzóasztal.

Íróasztal mindkét oldaláról

Reggelizőasztal elfordítható-szétnyitható tetővel, diógyökér furnérozással

Két francia Art Deco diófaasztal. Egy kerek és egy kagylólábú.

Francia Art Deco pad.

Étkezőasztal, székekkel.

És mi, magyar asztalosok talán le vagyunk maradva a világdivattól? Jelenleg egész biztosan, mert Magyarországon nincs asztalos, aki diófabútort gyártana. Nem így volt ez az áldott emlékű 20. században, 1900-ban és 1930-ban, amikor a következő hazai Art Deco diófaasztalok készültek. Az első még nem, de a második már kihúzható volt!

Ruhásszekrény, egy csehországi könyvszekrény, lejjebb pedig egy vegyes használatú könyvszekrény.

Itt egy valódi Art Deco kredenc és egy komód. Nem is hasonlítanak egymásra, pedig mindkettőt az uralkodó divatstílus jegyében készítették.

Két Art Deco könyvszekrény diófából. Egy angol és egy címer alakú.

Tekintsük meg a következő kistálaló szekrényt, majd zárjuk a napot azzal, hogy kedvenc angol Art Deco bárszekrényünkhöz vonulunk.

Ha a bárszekrényt meglátogattuk, nyugodtan dőlhetünk diófa-ágyunkba, csak arra ügyeljünk, hogy az is Art-Deco legyen.

Másnap reggel, amikor már kialudtuk a bárszekrény okozta álmunkat, úgyis Art Deco bútoraink között kezdjük a napot, például egy Art Deco fésülködőszekrény mellett. Persze, az is diófa.

Ez már túl sok az Art Deco-ból. Így gondolták a franciák is, és újítottak. Az újabb divathullám neve Art Nouveau (Új Művészet) lett. Díszítő motívumai újra a szecesszió felé hajlanak.

Csak a diófa-alapanyag maradt változatlan. Mert a diófa anyaga szép, csak az a kérdés, az asztalosok mit tudnak megmutatni belőle.

Például Émile Gallé, aki kisbútorát az ernyősvirágzatú növényeknek szentelte.

De más, art-nouveau-asztalosok munkái is szépek, hála a diófaanyagnak.



Koloniál

A koloniál stílus ismeretlen a magyar átlagember számára. Gyarmati stílust jelent, abból az időből származót, amikor Amerikában még Anglia gyarmatosított. A különböző hullámokban kivándorolt, elsősorban angol telepesek által az új hazájukba vitt különböző stílusok továbbfejlődése. A stílus már származásától sem egységes.

Diófás tanulmányunkban fontos kérdés a koloniál stílus szempontjából, hogy Amerikában új faanyagokat is alkalmaztak, és a koloniál stílusban vették kiterjedten használatba a mérsékelt égövi fák közül legmagasabbra értékelt faanyagot, a feketediót.

A leghitelesebb koloniál diófabútor egy múzeum által őrzött szék, ami a stílus mintája.

Kissé díszesebb koloniál székek és ebédlőszékek 1870-ből:

Ír koloniál ebédlőasztal és egy gyertyatartó diófából:

A spanyol koloniál Latinamerika sajátos bútorstílusa. Gazdagabban díszített, mint az Egyesült Államok-beli, mert a spanyol barokk a közvetlen forrása.

Egy diófa-utazóláda és egy hasonló tároló-bútor, mint a spanyol koloniál stílus képviselői:

Két, diófából készült 17. századi spanyol koloniál kávézóasztal és egy ebédlőasztal hiteles másolata:

A legdíszesebb, diófából készült spanyol koloniál étkezőszekrényeket egy chilei kastélyban lehet látni:

A XIX. századra már a spanyol koloniál stílus is egyszerűsödött. Egy XIX. századi kisasztal diófából:

Amerikában vannak természetesen az európai stílusjegyeket nélkülöző, "bennszülött" diófabútorok is, mint ez a három fiókos szekrény. A baloldali a 18. század elejéről, a jobboldali kb. 1800-ból származik. Ezt a stílust az amerikaiak Federal, vagyis szövetségi stílusnak nevezik. A harmadik egy jellemző Federal darab.

A Federal stílus nem egy kiforrott stílus. És vannak az eredeti amerikai bennszülött diófabútorok között olyanok, amelyeket maguk az amerikaiak is csak primitívként említenek. Mint ez a korai, Tennessee-beli diófa-szekrény.

Ezzel a végére is értünk a diófabútorok történelmének? Hát, majdnem.

Az a baj, hogy szemléletünk túlzottan is Európa-központú, egy kis amerikai kitekintéssel. Végtére is nem baj, mert Európa a mi hazánk. De ne legyünk annyira euro-nacionalisták, mert jó, ha tudunk róla, hogy a világ nagyobbik része Európán kívül van, és például Ázsiában, ahol ugyanúgy ismerik a diófát, mint mi, vagy még jobban, szintén kultiválják a diófa-bútorokat. Prutkay Csaba, a kérdés szakértője így ír a kínai diófabútorokról:

"A Shanxi-tartományból származó Qing-kori bútorok többsége diófából készült. Ennél korábban ritkán találunk diófa bútorokat Kínában. Gyakran tévesztik össze a "déli fával" (nanmu), aminek olívzöld színe van, ellentétben a diófa arany-barna, vöröses-barna színével. A frissen megmunkált fa jellemző illatot áraszt. Észak-Kínában, Északnyugat-Kínában és Délnyugat-Kínában egyaránt megtalálható. Lassan szárad és száradás után tartja alakját, nem vetemedik. Bútorfának ugyanakkor leginkább a mandzsúriai diófát (J. mandsharica M.) használják, mert más fajait pl: közönséges diófa (J. regia L.) a termése miatt tartanak. Yunnan-tartományban található még a vad diófa (J. cathayensis), melyet szintén bútorfának használnak."

Köszönet neki a tájékoztatásért.

Az arab diófabútorokról még ennyit se tudunk. Önállóan fejlődött az arab bútorkultúra, európai behatástól függetlenül. (Az ellenkezőjét, az arab stílus hatását az európai bútorokra a bargueno-nál tárgyaljuk, és nem említettem ugyan, de némely reneszánszkori diófaláda díszítésében is fellelhető arab hatás.)

Mindenesetre, hozzáértés híján csak nézni, csodálni tudjuk az arab diófabútorokat.

Tálolószekrény, ruhásszekrény, faragott nyitott szekrény és gyöngyházberakásos emíri szekrény diófából:

Ebédlőasztal és ebédlőgarnitúra:

---------------------------------------------- Fel------------------------------------- Tovább