Vissza-------------------------------- Tartalomhoz

Az idegrendszer tápanyaga

A dióbél B-vitamin tartalma az idegrendszer tápanyagának nevezhető. Nagy szerepe van az idegsejtek és a retinasejtek fejlődésében. Fontos agyi funkciókat segít, elejét veszi az idegesség megjelenésének és a koncentráció csökkenésének.

Ha fáradtak vagyunk, vagy csökken a figyelmünk, étkezések közötti időben kevés dió fogyasztásával gyorsan helyreállíthatjuk szürkeállományunk megszokott, szabályos működését.

Idegrendszerünk karbantartására, tonizálására egyenlő arányú dióbél-mazsola-sajt keveréket ajánl egy orosz étkezési tanácsadó. A krónikussá váló feledékenység ellen is jó - állítólag. (Nem tudom, én elfelejtettem.)

Hogy el ne felejtsem, egy egészségügyi folyóirat egész számot szentelt a diónak a mentális egészség témakörében.

De nehogy azt higgyük, a B-vitamin szedése ugyanolyan jó eredményre vezet, mintha ugyanazt a vitamin-mennyiséget dióbélben vennénk be. Mert ne feledjük, hogy az agy nagyobb része is zsírból áll, aminek az összetétele ugyancsak nem mindegy.

Az Egyesült Államok több államában végeztek egyidejű vizsgálatot ebben a témában. A kérdés az volt, az omega-3 zsírsavak hogyan hatnak a mentális egészségre.

Meglepően. Gyerekek esetében szignifikáns összefüggést állapítottak meg az omega-3 zsírsavak csökkentett fogyasztása és a hiperaktív viselkedés növekedése között. Vagyis bizonyították, hogy az omega-3 zsírsavak hiánya a mentális betegségek növekedését eredményezi. És a tanulási problémák növekedését, és a magatartási, viselkedési problémákét. A dühkitöréseket, ingerültséget, alvási nehézségeket.

Szóval, ennyiféle mentális problémának teszi ki magát és környezetét, aki nem eszik elég diót.

Vizsgáljuk csak tovább a dió és az idegrendszer összefüggéseit! Tudjuk, a szerotonin ("boldogsághormon") biztosítja szervezetünkben a kiegyensúlyozottságot, nyugalmat, életkedvet, általában a kellemes hangulatot. A novadrenalin pedig a stresszt, a feszültséget oldja.

Mindkét hormon előállításához szükséges alapanyagok (fehérjék) a dióban bőven találhatók. (Igaz, más élelmiszerekben is, de azok dícsérete már kívül esik tevékenységi körünkön.)

A jó alvásért, a stressz ellen

A jó alvás képességét vizsgálta a Texasi Egyetemen Russell Reiter, kollégáival. Embereken és állatokon. A kutatás eredménye röviden az volt, hogy a pajzsmirigy által termelt melatonin kellő mennyisége biztosítja a jó alvást. Segíti az elalvást, amire a 40 felettieknek már nagy szükségük van, mert csökken a szervezetük által termelt melatonin mennyiség, és szabályozza is az alvás menetét.

A pajzsmirigy éjszakai aktivitása, melatonin-termelése gyengébb, mint nappal. Pedig a jó alváshoz, az alvás menetének szabályos lefolyásához kellő melatoninszint szükséges a szervezetben. Ha nincs meg, pótolni kell.

Sikerült nemcsak a vér melatonin-tartalmát meghatározniuk, amit 2,5-4,5 nanogramm/gramm értéknek találtak, hanem azt is bizonyították, hogy diófogyasztással a vér melatonin-tartalma megháromszorozódik.

Van, bizony, a dióban melatonin, ha az emberi szervezetben termelődő hormont akarjuk kiegészíteni. Antioxidánsként viselkedik, a szabad gyököket tartalmazó méreganyag-molekulák szabad gyökeihez kapcsolódik, a mérgeket hatástalanítja.

A dióban természetes, mint Reiter doktor mondja, bio-melatonin van, szemben a mesterséges gyógyszerkészítményekkel. Ami nem anyagában, összetételében más, mint a vegyi úton létrehozott, hanem abban a kölcsönhatásban fejti ki többlethatását, hogy ugyanakkor többszörösen telítetlen zsírsavakat, flavonoidokat, egyéb anyagokat - mint mondja - "csomagban" kapunk meg. Szinergikus hatás jön létre.

A kutatás végeredménye:

"Akar Ön éjszaka jobban aludni? Ha igen, próbálja salátáját dióbéllel megszórni, zöldségköreteit gazdagítsa dióbéllel, vagy süssön dióval töltött almát, körtét desszertnek."

A másik tapasztalat: "Ha Ön végig akarja aludni a hosszú repülőutazást, ne melatonin-tablettát, hanem dióbelet vigyen magával."

És még egy végkövetkeztetés: "Még a felét se tudjuk annak, amit kellene." Tehát várhatjuk a további eredményeket.

Nem kellett sokáig várni, itt a következő részeredmény. A dióban lévő melatonin beépül az emberi szervezetbe, és javítja a vér általános antioxidáns-helyzetét.

És hamarosan a harmadik. Stressz ellen is hat a dió. Nem a dióbél, hanem a diófa.

A coloradói légkörkutatók (National Center for Atmospheric Research, Boulder) szerint a diófa levele az aszpirin hatóanyagának (acetilszalicilsav) egyik kémiai formáját (metilszalicilát) állítja elő, és kimutatható mennyiségben a légkörbe bocsátja.

Látjuk, lassan tudományosan is beigazolódik az a régi tapasztalat, hogy a diófa körzetében mennyivel jobbnak, szinte gyógyhatásúnak érezzük a levegőt. Mert valóban jobb.

És ahogyan fejlődik az orvostudomány, mára már kiderült, hogy nemcsak a diófa levele, hanem a dióbél, pontosabban olaja is hat a stressz ellen.

Annette Miller derítette ezt ki, a Pennsylvániai Egyetemen.

Stressz esetén nő a vérnyomás, növekszik a szív terhelése. Ez ellen véd, ha megemelt adag omega-3 olajsavat veszünk magunkhoz, dióbél és dióolaj formájában. Naponta kilenc dió belét és egy kiskanál dióolajat ajánl. Ez a mennyiség csillapítja a testi vagy pszichés stressz esetén fellépő diasztolés vérnyomás-emelkedést.

Ennek a vizsgálatnak tehát az volt a jelentősége, hogy nemcsak a más vizsgálatok által megállapított koleszterinszint-csökkentésben, hanem a vérnyomás-emelkedés mérséklésében is szerepe van a dió olajának. A dióolaj tehát jó hatású a szívre, kíméli azt, kritikus helyzetben. Mert bármelyikünk bármikor kerülhet olyan helyzetbe, amikor egy váratlan esemény stresszt, hirtelen vérnyomás-emelkedést okoz.

Mint Miller doktornő munkatársa, Sheila West írja: "Azok az emberek, akik kifejezett biológiai stresszreakciót mutatnak, a szívbetegségek iránt megnövelt kockázatúak. Arra kerestünk választ, hogy a növényi omega-3 zsírsavak csökkentik-e a stresszre adott szív- és érrendszeri válaszreakciót."

A lenolaj hatását is vizsgálták. Hathetes tartamkísérlet alatt a legjobb eredményt az említett kilenc dió belének elfogyasztása mellett egy kiskanál dióolaj adta, ami másfél kiskanál lenolajjal is helyettesíthető.

A vizsgálat részletei kevésbé érdekesek, hat hét elteltével a különböző étrendű, meglehetősen nagyszámú résztvevőnek azonos, váratlan fizikai stresszt kellett elviselnie, és a szervezet által adott reakciókat vizsgálták.

"A vizsgálat megmutatta, hogy megváltoztatott étrend segíthet védekezni a stressz ellen."

Dióval az Alzheimer-kór ellen

Az Alzheimer-kór az agy időskori, elhatalmasodó, gyógyíthatatlan, végzetes betegsége. Fokozatosan elromlik a gondolkozó- és emlékezőképesség,és a tünetek jelentkezése után átlagosan nyolc évi élettartamra számíthat még a beteg.

Mit tehet az egészséges ember, hogy ne kapja meg? Korunk orvosi kutatásainak témája ez a kérdés.

A válasz kétrétű. Egyrészt aki nem akar Alzheimer-kórt kapni, az ne rendelkezzen úgynevezett APOE epszilon 4 génnel. Mert akinek ilyene van, az megkapja. Jobb tehát, ha nem vizsgáltatjuk meg génjeinket, mert akkor nem fogunk tudni róla.

A válasz második része gyakorlatiasabb: Együnk diót, mert kiváló E-vitamin-forrás.

És együnk más magvakat, növényi olajokat, tojást, halhúst, szóval mindent, amiben E-vitamin van.

És együnk C-vitamint tartalmazó zöldség- és gyümölcsféléket.

Több, nagy számú résztvevővel végzett vizsgálat is erre az eredményre jutott, amint azokról Larissa Wiese 2002. júliusában beszámolt (www.dietclub.com.au).

A szerző hivatkozik egyrészről egy Hollandiában, Rotterdamban 5395 részvevővel végzett vizsgálatra, amelyben 55 évesnél idősebb, az Alzheimer-kórtól mentes személy vett részt, és akiknek szokásos étrendjét megbízhatóan ellenőrizhették. A kutatást 1993-94-ben kezdték, és 1997-99-ben visszatértek rá.

Megállapították, hogy az E- és C-vitamint kielégítő mértékben fogyasztók kevesebb mint 3 %-a betegedett meg Alzheimer-kórban.

Az Egyesült Államokban is végeztek hasonló kísérletet. 815, 65 éven felüli Chicago-i lakost vizsgáltak meg hasonló módon. Ennek a vizsgálatnak az volt a végeredménye, hogy az E- és C-vitamint megfelelően fogyasztók körében 70 %-kal volt alacsonyabb a kór kialakulása, mint a kevés vitamint fogyasztók körében.

Azt már régebben is tudták, hogy ez a két vitamin antioxidáns hatású, és megvédi a sejteket a szabad gyökök károsító hatásától. A két vizsgálat jelentősége abban van, hogy nagy számú részvevővel, hosszú időn át végezték, így az eredményből levonható következtetés megalapozott.

Tehát: A diófogyasztás egészséges az idősödő korosztály számára. Az imént említett Reiter doktor úgy fogalmaz, hogy a dió melatonin-tartalma egészen biztosan késlelteti nemcsak az Alzheimer-kór elhatalmasodását, hanem a Parkinson-kórt is.

E két vitamin kellő mennyiségű jelenléte a szervezetben a kórt megkapott betegek betegségének lefolyását is lassítja, a végzetes következményt 20 évre is kitolhatja a betegség jelentkezésétől számítva.

Persze, mindennek van előzménye. A diófogyasztás emlékezetjavító hatása régóta ismert. Orosz orvosok már a 18. században az "ész ünnepének" nevezték a diót. Napi két dió elfogyasztásával jelentősen javult a páciensek emlékezete, egy havi rendszeres diófogyasztás után.

És mint mindennek, az Alzheimer-kór és a diófogyasztás összefüggéseinek témakörében újabb kutatásokat is végeztek. Egy vizsgálat azt mutatta ki, hogy az Alzheimer-kór kialakulása összefügg a felvett táplálékban lévő zsírsavak összetételével. Konkrétan a táplálékban lévő arachidonsav mennyiségével.

Emlékezzünk csak vissza a dióbél olajsav-összetételére! Nem emlékszünk? Nos, ez már a kezdődő Alzheimer-kór tünete. Pedig pont az előző fejezetben írtam róla. Lapozzunk csak vissza! Ugye, látható, hogy a dióbélben nincs említésre méltó mennyiségű arachidonsav? Tehát nagyon gyorsan rá kell szoknunk a diófogyasztásra.

Értelmesebb népek körében a diófogyasztás és a központi idegrendszer állapota közti összefüggés ismert. Olvassuk csak el a következő kép magyarázatát! Nem tudjuk elolvasni? Hát, akkor nem számítunk az értelmesebb népek közé. Nagyjából annyit jelent, hogy a dió kicsiben hasonlít az agyra, és a dióbél fogyasztása jó hatású az agyműködésre.

---------------------------------------------- Fel------------------------------------- Tovább